ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (zkrácená verze)
název programu: SLUNÍČKO
Název a adresa školy :
Mateřská škola Hodonín, Jánošíkova 3513/11, příspěvková organizace
695 01 Hodonín
Zřizovatel :
Město Hodonín, Masarykovo nám. 1, 695 01 Hodonín
Ředitelka MŠ : zástupce řed. :
Jarmila Všetulová Jaroslava Nesvadbová
Platnost dokumentu : od 1.9.2022
Pedagogické pracovnice :
MŠ Jánošíkova:
- Michaela Gmytriaková, DiS
- Kateřina Hrnková
- Miloslava Klímová
- Mgr. Sylvie Muchová
- Alžběta Novotná
- Bc. Aneta Trnovcová
- Věra Veselá
- Jarmila Všetulová
- Ivana Žurková
- Jarmila Malošková
- Lucie Cintulová
- Petra Kotlánová
- Vladislava Fojtíková
MŠ Vrchlického:
- Simona Mikulášková
- Jaroslava Nesvadbová
- Annetta Podolská
- Jitka Prostředníková
Asistentky pedagoga:
- Milena Homolová
- Marie Kovářová
Provozní pracovnice :
MŠ Jánošíkova :
- Monika Šavarová - školnice
- Kykerlová Radka - uklizečka
kuchyně:
vedoucí ŠJ:
- Jitka Úradníková
kuchařky:
- Jitka Trávníčková, hl. kuchařka
- Jana Hnilicová
- Nechvátalová Petra, pomocná kuchařka
MŠ Vrchlického :
- Milena Perutková - školnice
- Bohumila Bravencová - kuchařka
Právní forma : příspěvková organizace
Telefon : mobil:
518 353 403 606 685 168 MŠ Jánošíkova
518 341 271 724 043 743 MŠ Vrchlického
email : reditelstvi@msjanosikova.cz
motto:
" Řekni mi, já zapomenu.
Ukaž mi, já si to zapamatuji.
Nech mě to dělat, já to pochopím.“
Cílem naší práce je, aby se dítě v mateřské škole cítilo bezpečně, radostně a spokojeně.
Toho chceme dosáhnout především laskavým a přátelským přístupem, kterým budeme u dětí navozovat potřebu vnímat, naslouchat, objevovat a nebát se projevovat samostatně, ale zároveň ohleduplně.
Plánování naší práce vychází z potřeb, zájmu dětí a z analýzy současného stavu. Snažíme se respektovat vývojové a věkové zvláštnosti dětí, poskytujeme dětem dostatečný prostor pro individuální rozvoj a pro veškeré činnosti, zejména hru, vzájemnou komunikaci a spolupráci.
Nezbytnou podmínkou pro naplnění našeho záměru je příprava podnětného vzdělávacího prostředí a vhodná motivace. Ve výchovně vzdělávací práci upřednostňujeme prožitkové učení a smyslové vnímání jako základ přirozeného poznávání. Maximálně podporujeme rozvíjení komunikativních dovedností.
Učíme děti zdravému životnímu stylu i uvědomění si odpovědnosti za své chování
i jednání. Přirozeným pohybem v mateřské škole i v přírodě optimálně působíme
na tělesný vývoj. Rozvíjíme děti v oblasti fyzické, psychické i sociální. Klademe základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb se současným respektováním individuality a jedinečnosti každého dítěte.
Chceme, aby dítě na konci předškolního vzdělávání bylo schopno zvládat samostatně nároky dalšího vzdělávání i běžného života, které ho v budoucnosti očekávají.
Odměnou pro nás jsou úsměv, rozzářené oči dětí, pohodová atmosféra i spokojenost rodičů.
Zásady našeho působení:
- chceme, aby se děti v mateřské škole cítily spokojeně a bezpečně
- respektujeme individualitu, možnosti, potřeby i zájmy každého dítěte
- ve vzdělávání upřednostňujeme prožitkové učení, smyslové vnímání, přirozený pohyb
- snažíme se, aby děti zažívaly co nejméně stresu a napětí, aby se pomocí komunikativních dovedností dovedly vypořádat s problémy
- ve vzdělávání dětí chceme být partnery rodičů s ohledem na zvyklosti rodiny
- naším cílem je, aby na konci předškolní docházky děti zvládaly:
- uplatňovat základní společenská pravidla
- navazovat kontakty s vrstevníky i dospělými
- mít svůj názor a dokázat ho obhájit
- brát ohled na druhé
- vystupovat jako samostatná osobnost
Formy naší práce:
Hlavní a každodenní aktivitou dětí je hra, která je součástí všech spontánních i řízených činností. Snažíme se do hry dětí co nejméně zasahovat, s výjimkou případů, kdy dochází k porušování společně dohodnutých pravidel.
Při skupinové práci rozvíjíme vzájemné vztahy mezi dětmi, spolupráci a pomoc. Individuálním přístupem k dětem napomáháme samostatnému řešení úkolů.
V řízených činnostech uplatňujeme především rozhovor , opakovací chvilky a zvládání běžných i náhodných situací.
Formy vzdělávání se uskutečňují každodenně při všech činnostech
a situacích. Vycházejí z dětské volby, zvídavosti a potřeby objevovat, naslouchat a dívat se kolem sebe.
Organizace dne v MŠ Jánošíkova
6.00 - 7.00: Otevření MŠ, scházení všech dětí ve IV. třídě, ranní hry dle vlastní volby
6:30: odchod dětí II.třídy do své třídy
7.00 – 7.30 : odchod dětí I. a III. třídy do svých tříd
7.00 – 9.00 : ranní hry dětí, diagnostická práce učitelky, smyslové hry,
procvičování jemné i hrubé motoriky, rozvíjení hygienických
dovedností a návyků, grafomotorická cvičení, jazykové chvilky,
didakticky zacílené činnosti ( záměrné i spontánní učení ve skupinkách i individuálně ):
tělovýchovné chvilky – posilování správného držení těla, rozvíjení obratnosti,
rozvíjení chůze, běhu, skoku a lezení.
Cvičení orientace v prostoru, smyslu pro rytmus, cvičen na nářadí a s náčiním,
zdravotní cviky a pohybové aktivity.
Kooperativní i prožitkové učení, komunitní kruh
9.30 – 11.30: příprava na pobyt venku, pobyt venku
11.30 – 12.00: příprava na oběd,osobní hygiena, oběd
12.00 – 13.30: odpočinek s postupným vstáváním dětí, zájmové hrové
aktivity, ind. práce s dětmi – péče speciálně pedagogická
13.30 – 14.00: postupná svačina dětí
14.00 – 15.30: odpolední zájmové činnosti , hry a didakticky cílené
činnosti spojené s uspokojováním každodenních potřeb a zájmů dětí.
15.30 – 16.00: společné hry ve IV.třídě
Organizace dne v MŠ Vrchlického
6.00 – 7.00 Otevření mateřské školy, scházení dětí v VI. „Motýlci“
7.15 – 9.00 v 7.00 hod. (lichý týden), v 7.35 hod. (sudý týden) děti V. tř.„Sluníčka“ odcházejí do své třídy.
Vytváření hygienických, sebeobslužných a zdvořilostních návyků
Didakticky zacílené činnosti (řízené i spontánní) podporující
kooperativní a prožitkové učení dítěte
Aktivity na rozvoj komunikativních dovedností
Komunitní kruh, diskusní kruh
Pohybové aktivity a pohybové hry
9.00 – 9.30 Průběžná svačina
9.30 – 11.30 Pobyt venku – sezónní činnosti, pohyb. hry
Spontánní i řízené pohyb. činnosti na školní zahradě, vycházky
do okolí MŠ
11.30 – 12.30 Příprava na oběd, oběd (třídy se střídají v jídelně – V.tř., VI.tř.)
Osobní hygiena, příprava na odpočinek
12.30 – 14.00 Odpočinek a relaxace dětí, klidové aktivity dětí,
průběžné vstávání
13.45 – 14.15 Průběžná svačina
14.30 – 16.00 Odpolední zájmové činnosti – děti si vybírají činnosti podle
své volby nebo pokračují v započatých
dopoledních činnostech
Individuální práce s dětmi
15.15 hod. Děti z V. tř. přecházejí do VI.tř., provoz zajišťuje jedna učitelka
16.00 hod. Provoz MŠ končí
Integrované bloky:
1) ČLOVĚK
2) PŘÍRODA
3) SVĚT
1. tematický celek: "ČLOVĚK"
Tématické bloky:
- Mám nové kamarády
- Moji blízcí lidé
- Co dělám celý rok
- Chci být zdravý
záměr:
- Odloučit se na určitou dobu d rodičů
- Snižovat závislost na dospělém – samostatnost v sebeobsluze, stolování a hygieně
- Chovat se tak, aby neohrozil sebe nebo ostatní
- Být šetrní k věcem, které používáme
- Dodržováni třídních pravidel a pravidel společenských pravidel (Pozdravit, rozloučit se, poprosit, poděkovat, požádat o něco)
- Dovede vyjádřit své pocity a potřeby
- Přizpůsobit pobytu v MŠ, aktivně se zapojovat do činností
2.tématický celek: „PŘÍRODA"
Tématické bloky:
- Kalendář přírody
- Poznáváme zvířata
- Co roste
- Hrajeme si a sportujeme
záměr:
- Vědět kdy se chová správně (v souladu s třídními pravidly), kdy špatně.
- Aktivně se zapojovat do výtvarných a pracovních činností
- Poznat a pojmenovat základní druhy ovoce a zeleniny
- Dovede pojmenovat stav počasí
- Neubližuje živočichům
- Všímat si drobných detailů přírodnin a rostlin (listy, kameny, koruny stromů), upozorňovat na změny barev v přírodě)
3.tématický celek : SVĚT“
Tématické bloky:
- Všechny děti světa
- Planeta Země
- Místo, kde žiji
- Všechno jede, co má kola
záměr:
- Mít povědomí o tom, jak se příroda připravuje na zimu
- Učit se nová slova a správně a aktivně je používat
- Umět pojmenovat většinu toho čím je obklopenRozlišuje základní typy počasí a zná názvy jeho projevů (déšť, mlha…)
- Všímá si změn v přírodě a barevnosti podzimu
- Vytváření radosti a veselí
- Pohybové a výtvarné zpracování tématu
- Posilování pozitivního vztahu k sobě i druhým
ad7) Evaluace
Je proces průběžného vyhodnocování vzdělávacích činností, podmínek a výsledků podle předem daných pravidel. Jejím cílem je ověřit a zlepšit kvalitu vzdělávání. Snažíme se o její systematickou, pravidelnou a smysluplnou realizaci.
Evaluační kritéria:
- ŠVP PV (jak naplňuje cíle a požadavky RVP PV)
- TVP (jak naplňuje cíle a požadavky ŠVP PV)
- podmínky školy
- výchovně vzdělávací činnosti
- výsledky vzdělávání
Evaluace probíhá na úrovni:
- školy
- třídy (včetně sebereflexe učitelek)
- výsledků a pokroků u dětí
- provozních zaměstnanců